Pluggar!! :)

just nu halv pluggar jag... det är sådär kul men jag har laddat ner spotify till min nya lilla dator så jag kan plugga med musik :D
Vi har prov i svenska i morgon så det är därför jag pluggar och nu ska jag vara så tråkig så att jag ska skriva ner det som vi ska kunna + lite till :D
ORDKLASSER: Substantiv, Adjektiv och Verb.
SUBSTANTIV
Substantiv är ord med en, ett eller flera framför t.ex
Saker: stol, boll, ring, parfym m.m
människor, djur och växter
Känslor och tillstånd
Egennamn, ämnen, tid och mått.
Abstrakta substantiv= Känslor, tillstånd och saker som man inte kan se.
Konkreta substantiv= Saker som man kan se och ta på.
Numerus-antal
Plural= flera  t.ex flera hus                                               Singular= en/ett  t.ex ett hus
Bestämd form t.ex den bilen, de bilarna                                                  Obestämd form t.ex en bil, flera bilar
ADJEKTIV
Adjektiv beskriver substantivet.
Komparation
Adjektivet kan öjas på tre olika sätt:
1.  Regelbunden komparation

2. Oregelbunden komparation

3. Komparation med mer och mest

1. regelbunden komparation, man hänger på ändelserna -are och -ast.

positiv:  Komparativ:  Superlativ

Glad      Gladare         Gladast

Snygg     Snyggare      Snyggast

Stark      Starkare      Starkast

2. Oregelbunden komparation, Man ändrar på hela ordet

positiv:  Komparativ:  Superlativ
Stor       större           störst
Gammal    äldre           äldst
Liten          mindre      minst
3. komparation med mer och mest,

Ord som är väldigt långa eller slutar på –d måste man komparera med mer och mest.

positiv:  Komparativ:  Superlativ

skadad   mer skadad  mest skadad

komplicerad  mer komplicerad   mest komplicerad

VERB

Verb talar om vad som händer eller vad någon gör.

orkar inte ta allt om verb nu, får ta det senare ;)

hejdå!! //Johaannaahh

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0